Hoe voeg je Nofollow Links toe aan je WordPress blog (en waarom je dat zou moeten doen)

We creëren bijna altijd wel links in onze content, en dat is maar goed ook tenminste als dit goed gebeurd. We gebruiken ze als link naar de oorsprong van iets (zie onderaan dit artikel) of om onze content kracht bij te zetten. Hiermee koppelen we verschillende websites aan elkaar en helpen we zoekmachines om onze eigen website te scoren. We linken naar een hogere autoriteit binnen ons werkgebied en zo het vertrouwen in ons eigen merk te versterken. En nog vele andere redenen.

Maar soms wil je niet dat de bron van je link SEO technisch profiteert van jou link. Hier komt de Nofollow waarde van pas.

In deze tutorial leg ik je uit hoe je Nofollow links in je WordPress website bouwt en bespreken we de tools die dit voor je kunnen automatiseren.

Waarom zou je een Nofollow link toevoegen?

Voordat we de Nofollow waarde bespreken zal ik je eerst uitleggen waarom je Nofollow nodig hebt?

  • Reduceer comment spam: WordPress voegt automatisch de Nofollow waarde toe aan alle links die in comments worden genoemd.
  • Voorkom linkbuilding oplichting: Als iemand jou website gebruikt om links te plaatsen om zo link building punten te scoren kan je de Nofollow waarde aan de link meegeven zodat deze niet profiteert van jou SEO score.
  • Bescherm je website: Stel je website heeft meerdere auteurs die hun eigen content schrijven. En deze content kan zonder review gepubliceerd worden dan kan je automatisch alle links de Nofollow waarde meegeven. Hiermee bescherm je de website tegen bad links.
  • Bescherm je SEO score: Als embedded content (zoals een infographic) voorkomt op een website met een slechte reputatie, wil je niet dat de zoekmachines jou daarvoor straffen.
  • Om zoekmachines te laten weten dat bepaalde pagina’s of artikelen niet relevant zijn en dus niet gescoord te hoeven worden: Dit lijkt onzin maar lees dit maar eens.

Hoe voeg je een Nofollow link toe in WordPress?

Nu, laten we eens kijken hoe we de Nofollow waarde toevoegen aan een link?

Optie 1: HTML update

Zo ziet een link in de WordPress tekst editor eruit:

Standard-Hyperlinks

En zo ziet het er uit in HTML:

Nofollow-HTML-Attribute

Maar het zou er zo uit moeten zien:

Nofollow-HTML-Attribute

Met andere woorden, voeg toe:

Rel=”nofollow”

Tussen de URL referentie en de anker tekst. Dat is alles wat de zoekmachine nodig heeft om te zien dan deze link geen waarde heeft.

Optie 2: gebruik een Plug-in

Voor diegene die liever gebruik maken van een Insert/Edit pop-up, zo ziet dat er dan uit in de tekst editor van WordPress.

Insert-edit-link

Nu zie je hier een voorbeeld van een add rel=”nofollow” checkbox bij het maken van een link.
Let wel hiervoor moet je een plug-in hebben geïnstalleerd zonder deze plug-in zie je deze optie niet.

Voor degene die niet iedere keer de HTML code willen aanpassen na het schrijven van content zijn er verschillende plug-ins beschikbaar. Dit is ook handig als je meerdere auteurs hebt die hun eigen content schrijven voor jou website.

Rel Nofollow Checkbox

rel-nofollow-checkbox

Het enige wat je hoeft te doen om de Nofollow checkbox aan je tekst editor toe te voegen is deze plug-in te installeren. Hoewel deze al een paar jaar niet meer ge-update is, is dit nog steeds de meest gebruikte plug-in. Deze plug-in maakt het invoegen van een Nofollow waarde wel erg gebruiksvriendelijk.

Prijs: Gratis| Meer info

WP External Links

WP-External-Links

Wil je meer controle over je links in het algemeen zowel intern als extern dan is de WP External Links plug-in een goede keus. Ondanks dat deze plug-in je geen checkbox geeft, geeft het je wel meer controle over je links zoals:

  • Het instellen van een default actie voor het openen van een link (dezelfde tab of in een nieuwe tab)
  • Automatisch alle uitgaande links voorzien van de Nofollow waarde. Dit kan ook voor interne links
  • Voeg een icon toe aan elke link zodat deze beter zichtbaar worden in de content.

Prijs: Gratis| Meer info

Conclusie:

Het kunnen toevoegen van een Nofollow waarde aan een link in WordPress is een no brainer voor iedereen die het beschermen van zijn bezoekers, website en merk serieus neemt.

Het gebruik van de Nofollow waarde is goed voor de waarde die zoekmachines aan je content geven en kan dus serieuze impact hebben op je SEO score. Dus zorg ervoor dat je deze optie beschikbaar hebt in je website voor je toekomstig content. Het kan overigens geen kwaad om je oude content ook eens na te lopen.

Dit artikel is als eerste verschenen op de site van elegantthemes.com en vertaald voor smalltime.nl

Share This